اثرات حضور ذره هیگز در پراکندگی مولفه های طولی بوزون پیمانه ای wدر انرژی بالا

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده سارا طاهری
  • استاد راهنما محمد مهدی اتفاقی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

در این پایان نامه قصد داریم به اثرات حضور ذره هیگز در برهم کنشهای انرژی بالا بپردازیم و برای نمونه یک مورد را دقیقا بررسی نماییم.به جهت آنکه آشنایی با مدل استاندارد و ماصول آن پیش نیاز اصلی درک و دانستن مکانیزم هیگز است، ابتدا با انگیزه های اصلی طرح مدل برای ذرات بنیادی آشنا خواهیم شد و در فصل دوم به اصول مهم و بنیان های فیزیکی مدل استاندارد خواهیم پرداخت و با بررسی ناوردایی این مدل تحت تبدیلات پیمانه ای به سراغ بحث شکست تقارن می رویم. برای تامین شرط جرم دار بودن ذرات موجود در مدل به علت آنکه اعمال جمله جرمی به صورت دستی ناوردایی را نقض میکند مکانیزم هیگز پیشنهاد مینماید با شکست تقارن ذره ای با اسپین صفر و مقدار چشم داشتی خلا غیرصفر موجود باشد که به واسطه برهم کنشهای آن در لاگرانژی جملات جرمی پدید آید. پس از آشنایی با مدل استاندارد به پدیده شناسی یکی از مهم ترین بخشهای آن یعنی الکتروضعیف پرداخته و با ماهیت بوزونهای پیمانه ای ضعیف و برهم کنشهایشان آشنا می شویم. در فصل بعد با بزرگترین ماشین هادرونی جهان آشنا میشویم که اصلی ترین ماموریت آن آشکارسازی ذره هیگز است و با مطالعه محدوده های جرمی مختلف برای ذره هیگز با کارکردهای ماشین درمحدوده های انرژی مختلف آشنا میشویم. در فصل پنج با طرح قضیه هم ارزی که دامنه حاصل از پراکندگی بوزونهای پیمانه ای ضعیف و بوزون های گلدستون متناظررا در انرژیهای بالا با هم برابر می داند مفهوم دقیق این قضیه رابررسی خواهیم نمود. در نهایت به بررسی پراکندگی بوزون پیمانه ای wدر انرژی بالا پرداخته و نقض قضیه یکانی را تا قبل از افزودن هیگز نشان می دهیم. در ادامه خواهیم دید چگونه با افزودن سهم هیگز این مساله حل می شود. همین طور شاهد برابری این دامنه با دامنه حاصل از پراکندگی بوزونهای گلدستون خواهیم بود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پدیده شناسی ذره هیگز در پراکندگی الکترون-پوزیترون به مولفه طولی بوزون w در انرژی بالا

ابتدا در این پایان مدل استاندارد ذرات بنیادی به طور مبسوط بررسی می شود و سپس بخش شکست خودبه خودی تقارن الکتروضعیف از نظر پدیده شناسی مطالعه خواهد شد. ذره هیگز به عنوان اصلیترین ذره در شکست خودبه خودی تقارن تاکنون از نظر تجربی تایید نشده است. ما ضمن بررسی واپاشی های این ذره در مورد شرایط کشف آزمایشگاهی آن بحث خواهیم کرد. سپس به بیان قضیه هم ارزی که مرتبط کننده ی بوزونهای گلدستون و مولفه ی طو...

15 صفحه اول

بوزون هیگز در مدل استاندارد

در حال حاضر ذره ی هیگر تنها ذره ی کشف نشده ی مدل استاندارد است. یافت شدن یا نشدن این ذره در رد یا قبول مدل استاندارد حیاتی به شمار می رود. چرا که در این مدل با استفاده از شکست خود به خود تقارن،مکانیزم هیگز،ذرات پیمانه ای جرم دار می شوند. از این رو وجود بوزون هیگز در این مدل نقش کلیدی داشته و طبق پیش بینی باید کشف شود. یکی از اهداف شتاب دهنده ی بزرگ هادرونی سرن که در سال 2008 به کار افتاد، مشاهد...

15 صفحه اول

بررسی واپاشی های بوزون هیگز در شتابدهند? lhc

بوزون هیگز بر اثر شکست خودبه خودی تقارن و تبدیل های پیمانه ای موضعی در لاگرانژی مدل استاندارد تولید می شود. موضوع اصلی این پایان نامه محاسب? آهنگ واپاشی بوزون هیگز در فرایند است. این محاسبه انجام گرفت و نمودار آهنگ واپاشی بر حسب جرم هیگز رسم شد.

15 صفحه اول

هامیلتونی های پیمانه ای شده برای ذره آزاد بر رویه هایی در فضای پیکربندی و فاز

روشی برای پیمانه ای کردن دستگاه های نوع دوم که شامل دو قید در ساختار رشته ای هستند، ارائه می دهیم. در این روش با افزودن تکانه نظیر متغیر وس زومینو به قید اولیه و شرط نوع اول شدن، یک هامیلتونی جدید و نوع اول می سازیم. قیدهای اولیه را به دو شکل اتحاد در فضای پیکربندی و اتحاد در فضای فاز در نظر گرفته و تلاش می کنیم شکل عمومی هامیلتونی های آنها را به دست بیاوریم.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023